Internet Marketing Gids
Image default
Zakelijk

Marketing automation met CRM

Marketing is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Het is belangrijk dat u communiceert met de huidige en nieuwe klant, want zonder klanten kan een bedrijf niet verder. Nu is marketing niet altijd even makkelijk en is communiceren met de klant niet altijd soepel. Gelukkig is er CRM en zijn er vele CRM-systemen die hierbij kunnen helpen.

Wij willen graag u in dit artikel vertellen hoe een CRM-systeem u kan helpen met klantrelatiebeheer.

Wat is CRM?

De vraag is natuurlijk: Wat is CRM en wat is een CRM-systeem? Het staat voor ‘Customer Relationship Management’. In het Nederlands betekent het ‘klantrelatiebeheer’. Het bestaat in de kern uit twee kanten, namelijk:

  1. Het beheren van al het klantencontact

  2. De automatisering van processen

Een CRM-systeem vervult de functie on alle processen digitaal in kaart te brengen. Zodoende kunnen deze processen binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem fungeert als centrale database voor alle elementaire klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten.

Functionaliteiten en voordelen van CRM

CRM-software zorgt voor veel automatisering en voordelen met zich mee. Daarom wordt er in verband met CRM-software ook vaak de term ‘marketing automatisering’ genoemd. Een term die op het eerste gezicht een modewoord lijkt, maar waar voor bedrijven tal van voordelen schuilen. Hieronder willen we de mogelijkheden van marketing automation met CRM-software nader bekijken en laten zien waar bedrijven tijd en geld kunnen besparen door gebruik te maken van een geschikt systeem.

Marketingautomatisering begint zelf vanaf het moment dat het bedrijf het voortouw neemt; dus een potentiële nieuwe klant; ontvangt. In het CRM-systeem van het bedrijf wordt een profiel aangemaakt, dat in eerste instantie alleen basisgegevens zoals naam en adres bevat. Alle informatie van de eerste interactie wordt ook vastgelegd. Bij elk verder contact tussen het bedrijf en de lead wordt het profiel vervolgens verrijkt met data. Interactie kan plaatsvinden via e-mail, via de website, telefonisch of via een ander kanaal. De omnichannel-aanpak zorgt ervoor dat er geen essentiële informatie onopgemerkt blijft. Uiteindelijk is het resultaat een zo compleet mogelijk beeld van de lead.

Hoe werkt marketingautomatisering?

Veel marketingautomatiseringsoplossingen combineren veel functies uit verschillende gebieden. Allereerst spelen functies die traditioneel op het gebied van customer relationship management vallen een rol. Bovendien combineren soortgelijke toepassingen meestal functies uit e-mailmarketing, webanalyse, advertenties op sociale media en retargeting. Vaak is er daarnaast ook aandacht voor zogenaamde leadnurturing. Leadnurturing is het proces van het ontwikkelen en versterken van relaties met prospects in elke fase van de salesfunnel.

Voordelen van marketing automatisering

Marketingautomatiseringsoplossingen of CRM-oplossingen met marketingautomatiseringsfuncties stellen bedrijven in staat om op grote schaal flexibele en aanpasbare communicatie te ontwikkelen. Daarbij vertrouwen ze op de ontwikkeling van een leadnurturingstrategie. Dit creëert een manier waarop relaties met potentiële klanten niet alleen tot stand kunnen worden gebracht, maar ook kunnen worden onderhouden en dat in elke fase van de salesfunnel. Door het opzetten van een goed onderbouwde leadnurturing-strategie kunnen uiteindelijk duurzame klantrelaties worden opgebouwd, die bijvoorbeeld de koopbereidheid vergroten.

Een combinatie van marketingautomatisering en CRM-software is aan te raden, aangezien alle belangrijke klantgegevens al in het CRM-systeem zijn opgeslagen. De klantprofielen kunnen vervolgens worden uitgebreid met belangrijke informatie voor elke individuele interactie. Tegelijkertijd kunnen de verzamelde gegevens vervolgens worden geëvalueerd in het analytische deel van het CRM, waardoor waardevolle kennis kan worden verzameld over de (potentiële) klanten. Deze dienen dan uiteindelijk als een belangrijk hulpmiddel bij de besluitvorming voor het management.

CRM-softwaresystemen

Er zijn vele soorten leveranciers van software. Een daarvan is Nauta Automatisering met het systeem Microsoft Dynamics 365.

Met Microsoft Dynamics 365 heeft u altijd uw meest actuele klantendossiers bij de hand. Het systeem omvat modules voor de verkoop, klantenservice en marketing.

Daarnaast is het systeem geschikt voor het MKB, omdat het systeem eenvoudig en snel aanpasbaar is en een korte implementatietijd heeft. Microsoft Dynamics is geïntegreerd met Microsoft Outlook en Office 365 en makkelijk in gebruik.