Zakelijke communicatiemiddelen worden samengevat onder zakelijke telefonie

Zakelijke telefonie is het containerbegrip bij uitstek voor alles wat communicatie aan gaat in een bedrijf. Of dit nu VOIP-telefooncentrale is, de mobiele telefoons, de DECT toestellen, de internet connectie of het mobiel internet. Een zakelijk mobiel abonnement is voor de meeste dienstverleners niet interessant om te leveren. De reden is dat men dan onvoldoende verschil kan maken met de grote telecomoperatoren. Door het totaalpakket onder te brengen bij een zakelijke dienstverlener, kan een bedrijf de kosten behoorlijk dekken. Dit gaat zover dat een dienstverlener de telefoonrekeningen gaat doorrekenen en kijken waar voordelen te halen zijn.

Besparen
Het is heel gemakkelijk besparen, zonder er investeringen gedaan dienen te worden. De dienstverlener kan namens de opdrachtgever in gesprek met de telecomprovider. In de praktijk gaat men overschakelen op een andere c.q. voordeligere telecomoperator. Door op een juiste manier te kijken naar het totale verbruik aan bandbreedte, het aantal telefoongesprekken in binnen- en buitenland doet de telecomkosten drastisch zakken. Voor bedrijven gaat dit niet ten koste van de kwaliteit, maar komt het de winstgevendheid ten goede.

Toekomstgericht 
Als er dan toch veranderingen in een telefooncentrale moet plaatsvinden, dan schakelt men over op VOIP. Dit zorgt ervoor dat vestigingen kosteloos met elkaar kunnen bellen, maar ook dat thuiswerkende of mobiele medewerkers op deze wijze bereikbaar zijn. Een inbellende klant wordt door de telefoniste te woord gestaan en doorverbonden naar de medewerker. Ongeacht of deze nu wel of niet in het gebouw zit, de beller weet niet waar hij of zij naartoe wordt doorgestuurd. Veiligheid Afluisteren is een hot item in de media. Door gebruik te maken van DECT-toestellen is behoorlijk moeilijk geworden om draadloze toestellen in en buiten het bedrijf af te luisteren. Binnen de kantoren en op het bedrijfsterrein worden antennes geplaatst. Deze zorgen voor het verzenden en ontvangen van datapakketjes naar het telecomnetwerk. De gesprekken worden versleuteld doorgestuurd. Dit vergroot de beveiliging.