Zorgen voor goede marketing- en verkoopstrategieën is meestal een van de grootste uitdagingen voor een ondernemer. Er zijn echter een aantal acties die kunnen worden ondernomen om de bedrijfswinst te verhogen door de nadruk te leggen op de klantervaring en door de juiste kanalen te kiezen. Om je hierbij te helpen, hebben wij enkele strategieën geselecteerd die je in jouw bedrijf kunt toepassen en jouw winst kunt verhogen. Bekijk ze!
1. Het belang van online marketing begrijpenZich bewust zijn van het belang van online marketing voor de strategie van een bedrijf is een van de belangrijkste lessen voor de kleine ondernemer. Het is immers door marketingcampagnes en communicatie dat klanten jouw bedrijf en wat je verkoopt beter leren kennen.
2. Maak ondersteunend materiaalEen van de eerste taken in verband met marketing zal het ontwikkelen van een studie over de onderneming en haar markt zijn. Dezelfde situatie geldt voor de creatie van institutioneel materiaal, zoals de website van de onderneming, visitekaartjes en productportefeuille. Indien je reeds over de nodige vaardigheden op dit gebied beschikt, kunt je deze taak zelf op je nemen, zo niet, dan moet je rekenen op de hulp van een gespecialiseerd bureau.
3. Bepaal de communicatiekanalenZodra dit communicatiemateriaal is ontwikkeld, is het tijd om te begrijpen tot wie je wilt spreken en vervolgens de ideale kanalen te bepalen om jouw boodschap aan hen over te brengen. Als je bijvoorbeeld gebruik gaat maken van sociale netwerken, is het belangrijk om stukken te maken en te verspreiden die aantrekkelijk zijn en mensen boeien. Als het de bedoeling is het aantal bezoeken aan de website te verhogen, moet worden begrepen hoe er reclame voor kan worden gemaakt, zodat de mensen de website leren kennen en er toegang toe krijgen.
4. Promoot jouw merkProfiteer van de voordelen van WhatsApp als communicatiemiddel. Het wordt steeds gebruikelijker om groepen aan te maken en gebruikers bij het platform te betrekken, maar wees voorzichtig en gebruik het platform niet op een invasieve of buitensporige manier. Een andere interessante strategie is een Instagram: kleine ondernemers gebruiken dit sociale netwerk als een middel om hun portfolio te tonen. Het is alsof het hun digitale etalage is, dus is het verplicht om je profiel onberispelijk te laten, aangezien mensen je ook via dit medium zullen gaan beoordelen. Je kunt ook Google gebruiken om meer bezoekers naar jouw website te trekken. Hiervoor moet je adverteren in de zoekmachines, zodat mensen die jouw bedrijf nog niet kennen jouw website vinden. Daarom is het raadzaam te begrijpen hoe Google Ads werkt om deze advertenties te maken, de investeringen goed te beheersen en ervoor te zorgen niet te veel uit te geven zonder goede resultaten te garanderen.
|
