Bestaat homepage-SEO? Veel mensen vinden echter nog steeds dat een homepage moet worden geoptimaliseerd voor een zoekwoord. Misschien werkt het optimaliseren van uw homepage voor zoekmachines voor sommigen van u, maar ranking in Google zou zeker niet het enige doel van uw homepage moeten zijn! In dit bericht willen we het belangrijkste doel van uw startpagina onderzoeken en tips geven over hoe u uw startpagina kunt optimaliseren om deze helemaal geweldig te maken. Rankings, showcase en/of branding?U kunt uw startpagina misschien rangschikken voor alle verschillende sleutelzinnen, maar u moet overwegen of dat echt de beste strategie is. Gerichte bestemmingspagina’s hebben de neiging om beter te presteren voor dit soort dingen. U kunt uw homepagina misschien beter zien als een soort etalage van wie u bent en wat u te bieden hebt. U kunt uw site gebruiken als lanceerplatform voor al die conversies. Bovendien helpt een goede startpagina om uw merk op te bouwen en te verstevigen! Waar gaat uw website over?Allereerst willen we dat u controleert waar uw website over gaat. Dit lijkt voor de hand liggend, maar uw missie, het unieke van uw website, moet worden weerspiegeld op uw homepagina. Is uw homepagina slechts een grote lijst met producten en diensten, of heeft u echt de tijd genomen om een fatsoenlijk welkom te schrijven voor uw bezoekers? Nu is een van de meest irritante dingen die een website-eigenaar kan doen, eigenlijk ‘welkom op onze website’ schrijven. Met het verwelkomen van uw bezoeker bedoelen we hem of haar te vertellen wat ze op uw website kunnen vinden. Wat is uw belangrijkste product of dienst? Wat staat er op uw producten en op uw bedrijf zelf op de website? En het belangrijkste: wat is het belangrijkste voordeel (USP; Unique Selling Point) voor de bezoeker? Wat doet u om u te onderscheiden van de massa? Maak uw USP specifiekDe tweede tip voor het optimaliseren van de homepage is om uw Unique Selling Point duidelijk te maken. Als u snel online zoekt, zult u merken dat veel sites moeite hebben om dit duidelijk te maken. Maar het is niet altijd gemakkelijk om absoluut duidelijk te zijn over wat uw bedrijf de klant te bieden heeft. Vaak ziet u business coaching websites met een slogan als: “Help u zelf te verbeteren!”. Dat is geen geweldige intro of slogan, omdat het absoluut niets zegt over het doel van het bedrijf. Het kan net zo goed geweldige hardloopschoenen verkopen, waarmee u uw hardloopprestaties kunt verbeteren, toch? Zorg ervoor dat uw inleidende inhoud gaat over de belangrijkste voordelen voor de bezoeker die u aanbiedt. “Coaching consultants met zelfreflectie” zou een bezoeker al veel meer vertellen. Niet alleen de slogan moet duidelijk zijn, maar het ontwerp is zeker belangrijk om te verduidelijken wat uw bedrijf doet. In de meeste gevallen zou dat inderdaad kunnen betekenen dat we terug moeten naar een saaie zakelijke slogan. We zijn geen fan van de vage omschrijvingen die de helft van de hedendaagse bedrijven lijkt te gebruiken. U hebt geen modewoorden of overdrijving nodig om iets gedenkwaardig te maken en op te vallen – het moet een gemakkelijk te begrijpen stroom volgen. Als u kunt, probeer dan het probleem te beschrijven dat mensen hebben, hoe uw product of dienst dat probleem oplost, en eindig met een positieve noot. Geef vertrouwenWe hebben gezien dat de vertrouwensfactor steeds belangrijker wordt voor de websites van vandaag. Zorg ervoor dat uw site betrouwbaar overkomt, niet alleen in technische zin, met up-to-date technologie en SSL-certificaten, maar ook in psychologische zin. Als u iets, een dienst of een product verkoopt, moeten mensen weten dat u legitiem bent. Waarom zouden mensen uw product moeten kopen? Waarom bet u de expert op dit gebied en is uw oplossing degene die iedereen zou moeten gebruiken? Geef bezoekers waar mogelijk het bewijs van uw succes. Voeg getuigenissen, recensies, aanbevelingen van andere experts, publicaties die u hebt verschenen toe – alles kan. Vergeet niet hiernaar te linken, want niets is frustrerender dan proberen uw claims te verifiëren en te kort komen. U kunt natuurlijk altijd een selectie van recensies kiezen en indien nodig een specifieke pagina maken voor de rest. Zorg ervoor dat u het niet overdrijft op de startpagina – uw site moet duidelijk blijven, zonder al te veel afleiding. Begeleid uw bezoekerEen ander doel van uw homepage is begeleiding voor uw bezoeker. U moet ervoor zorgen dat uw startpagina uw bezoeker naar uw hoofdpagina’s leidt. En uw startpagina heeft de introductie of slogan nodig die we hierboven hebben beschreven. Maar die zou nutteloos zijn als uw startpagina de bezoeker niet toestaat om naar uw hoofd- of betaalpagina’s te klikken. Dit zijn de pagina’s waar u de deal sluit, het product verkoopt of het contactformulier invult. Schuifregelaars, of betere alternatievenEr wordt heel vaak een slider gebruikt om pagina’s te promoten. Het gebrek aan aandacht die deze pagina’s krijgen, is een van de redenen waarom we niet van sliders houden. Maar dat schuifgebied is een geweldige plek voor begeleiding. Als u een zogenaamde hoofd-afbeelding van uw uitgelichte product zou toevoegen, inclusief een geweldige call-to-action-knop, zou dat logisch zijn. Als u dat bij elke browservernieuwing wilt draaien, doe dat dan. Het is een geweldige manier om uw startpagina er bij elk bezoek anders uit te laten zien. Het menuDe meest voor de hand liggende is het menu van uw site. Heeft u al nagedacht over wat er op het menu staat? Is het gestructureerd en gericht? Wees duidelijk in benaming van teksten in het menu. De tekst ‘Over ons’ is duidelijk en men weet exact wat er verwacht kan worden. Maar de tekst ‘Start hier’ bijvoorbeeld is veel te algemeen. Dus denk goed na wat erin komt te staan. Uw productenAls u een webshop hebt, zijn de mogelijkheden eindeloos. Maar voeg niet de hele categorielijst toe aan uw zijbalk. Focus op uw meest bezochte categorieën en voeg deze toe op een prominente plek op uw homepage. Voeg uw best verkopende product toe aan de startpagina, misschien in die grotere afbeelding die we hierboven bij ‘sliders’ noemden. Wees creatief. Uw homepage lijkt de beste plek op uw site om bijvoorbeeld een nieuw product aan te kondigen. Als uw winkel een uitverkoop heeft, zorg er dan voor dat mensen dit op de homepage opmerken. Zoekbalk als een call-to-actionOp veel sites bevindt de zoekbalk zich in de kop- of voettekst. Als u duizenden producten verkoopt, of als u honderden artikelen op uw site hebt geschreven, is de kans groot dat een zoekbalk van pas komt voor uw bezoeker. Waarom maakt u dat niet uw belangrijkste call-to-action en vermeldt u het als het belangrijkste element – in plaats van die schuifregelaar – op uw website? Dit doen is eigenlijk stap twee. Stap één is ervoor te zorgen dat uw pagina’s met zoekresultaten er goed uitzien. ContactgegevensU moet u ook realiseren dat een — terugkerende — bezoeker misschien gewoon op zoek is naar uw contactgegevens. Maak een lijst van een link naar uw contactpagina waar u deze zou verwachten. Dat kan op de laatste plek in het menu zijn, maar ook een adres in uw footer, of een (kort) contactformulier in de zijbalk. Op mobiel moet uw telefoonnummer zijn geactiveerd zodat bezoekers u kunnen bellen met een simpele klik op het nummer. Niet rommelen!Ga niet te ver in begeleiding op uw website! Maak uw startpagina niet vol met allerlei bruikbare handleidingen, maar kies er twee of drie die logisch zijn op een site als die van u. En focus hierop. Houd het ontwerp van pagina’s eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Startpagina-optimalisatie: de conclusieUw homepage moet duidelijk maken wat mensen op uw website kunnen vinden. Het moet zich richten op uw unique selling point. En het moet uw bezoekers naar uw belangrijkste pagina’s leiden. Misschien kunt u zich op deze dingen concentreren en toch uw startpagina optimaliseren voor een bepaald zoekwoord. Wat denkt u daarvan? Natuurlijk is uw website meer dan alleen uw homepage. |
https://www.krachtinternetmarketing.nl/zoekmachine-optimalisatie/ |